Saturday, September 12, 2009

Kesalahan umum frasa kerja

Kesalahan Umum Frasa Kerja Pasif Diri Ketiga

a. Merangkaikan kata ganti nama diri ketiga dengan kata kerja pasif yang mengalami
pengguguran awalan meN- dalam proses pemasifan kata kerja aktif transitif.

Emak memasak bubur nasi

Bubur nasi emak masak ( X )
Bubur nasi dimasak oleh emak ( B )

b. Frasa kerja pasif diri ketiga tidak menerima kata nafi bukan sebelumnya.

Ibunya bukan menguliti anaknya hingga tertidur

Anaknya bukan diuliti oleh ibunya hingga tertidur (Salah)
Anaknya tidak diuliti oleh ibunya hingga tertidur (Betul)


c. Kata nafi bukan boleh digunakan apabila terdapat dua maklumat yang bertentangan.

Pokok sena itu bukan dicantas atau dipotong oleh sesiapa pun (Salah)
Pokok sena itu tidak dicantas atau dipotong oleh sesiapa pun (Betul)


Kesalahan Umum Frasa Kerja Pasif Diri Pertama dan Kedua

a. Memasukkan kata lain antara kata ganti nama diri dengan kata kerja pasif.

Saya hendak meminjamkan buku ini kepada Ramu (Salah)
Buku ini saya hendak pinjamkan kepada Ramu (Betul)
Buku ini hendak saya pinjamkan kepada Ramu (Betul)


b. Frasa kerja pasif diri pertama tidak boleh menerima awalan di- atau ter- dan oleh.

Jam itu dirosakkan oleh saya (Salah)
Jam itu saya rosakkan (Betul)


c. Kata nafi bukan tidak boleh digunakan dalam binaan frasa kerja pasif diri pertama dan kedua.

Kerosakan itu bukan saya lakukan (Salah)
Kerosakan itu tidak saya lakukan (Betul)


d. Kata nafi bukan hanya boleh digunakan apabila terdapat dua maklumat yang bertentangan.

Hadiah itu bukan saya belikan malahan dia (Salah)
Hadiah itu bukan saya belikan tetapi dia (Betul)


e. Kata sandang nya tidak boleh hadir selepas kata kerja pasif diri pertama/kedua.

Pensel itu telah saya pulangkannya semalam (Salah)
Pensel itu telah saya pulangkan semalam (Betul)


f. Kata kerja pasif diri ketiga boleh diikuti kata sendi oleh secara pilihan

Kumari membeli sayur-sayuran di pasar (Betul)
Sayur-sayuran dibeli oleh Kumari di pasar (Betul)
Sayur-sayuran dibeli Kumari di pasar(Betul)

No comments:

Post a Comment